Příběh Nošovic: Jak investor proměnil obec a co si z toho může vzít Cheb
Strategický podnikatelský park v Chebu nebude ani zdaleka první velkou zahraniční investicí v Česku. Jednou z nejznámějších a z dnešního pohledu nejúspěšnějších je bezesporu příchod automobilky Hyundai do Nošovic v Moravskoslezském kraji.

O tom, jak příchod globálního hráče ovlivnil život místních a jaké lekce si z toho může vzít Cheb, jsme hovořili se současným starostou Nošovic Jiřím Myšinským.
Už je tomu téměř 20 let od momentu, kdy byl v Nošovicích nedaleko Frýdku-Místku položený základní kámen nového závodu automobilky Hyundai. Dnes se rozkládá na ploše 200 hektarů a přímo zaměstnává přes 3 000 lidí. Jen pro zajímavost – areál Hyundai v Nošovicích je od Frýdku-Místku podobně daleko, jako plocha pro vznik Strategického podnikatelského parku od Chebu.
Jak vypadaly Nošovice ještě před příchodem Hyundai? „Nošovice byly menší zemědělská obec o 900 obyvatelích z podhůří Beskyd, jejíž věhlas byl citelný zejména díky Pivovaru Radegast a Nošovickému zelí,“ vzpomíná starosta Myšinský. Přestože dnes závod zaměstnává tisíce lidí z regionu, počet obyvatel samotné obce se nijak dramaticky nezměnil – dnes mají Nošovice 1024 obyvatel. „V dnešní době pracuje v závodě okolo dvaceti místních občanů.“
To ale neznamená, že by se Nošovice neproměnily. Právě naopak. „Obec se výrazně proměnila hlavně geograficky – už jen z důvodů zasazení průmyslové zóny do jejího středu, což ji rozdělilo na tři části: Nošovice a její hlavní část, Malé Nošovice a Nošovice Říčky. Obec a podniky na jejím katastru se zároveň staly významným přispěvatelem do státního HDP, což se pozitivně projevuje i do životní úrovni nošovického obyvatelstva,“ vysvětluje starosta.
Vraťme se ale na samý začátek. Když korejská automobilka v roce 2006 oficiálně oznámila vznik svého závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o., nebylo to pro zasvěcené překvapení. Plány na rozvoj zóny se rodily mnohem dříve. „Tehdy jsem ještě nebyl starostou, ale informace o plánu na výstavbu průmyslové zóny se začaly objevovat už koncem devadesátých let. O případné investici ze strany Hyundai se začalo diskutovat okolo roku 2002,“ přibližuje Jiří Myšinský.
Samotnému spuštění výroby na konci roku 2008 předcházela zhruba dva roky trvající výstavba a rozsáhlé přípravy, jejichž cílem bylo především ochránit kvalitu života místních. „Jak Nošovicím, tak i okolním obcím byly poskytnuté různé pobídky v rámci programu Dobrý soused.“ Prostřednictvím tohoto grantového programu automobilka finančně podporuje veřejně prospěšné projekty v obcích v okolí závodu, čímž přispívá k rozvoji regionu. „U vlastní stavby byly stanoveny podmínky směřující primárně k ochraně obyvatelstva – například k hlučnosti, čistotě vzduchu nebo třeba otázce prašnosti.“
Od té doby se pravidla pro realizaci strategických investičních projektů ještě výrazně zpřísnila. Při přípravě projektu SPP Cheb se tak od samého začátku počítá s rozsáhlými investicemi ve všech oblastech, kterých by se vznik Parku mohl dotknout – do dopravy, bydlení, zdravotnictví, ochrany životního prostředí, bezpečnosti nebo třeba školství. Na svůj rozvoj a přípravy na vznik parku získá Cheb přes dvě miliardy korun. Ještě před zahájením samotné stavby SPP bude vyřešena veškerá technická a dopravní infrastruktura. Myslí se na silniční, železniční i na alternativní formy dopravy včetně vybudování nových stezek pro cyklisty i pěší a vysazení pásu zeleně kolem celého pozemku.
Stejně jako dnes v Chebu, i tehdy v Nošovicích panovaly mezi místními obavy z neznámého. „Asi největší obavy nás místních tehdy byly, že tu sice vznikne nová fabrika, ale do deseti let, kdy skončí podpora státu, se zavře a zůstane nám zdevastované prostředí pod horami,“ popisuje starosta tehdejší atmosféru. Jak dál vysvětluje, důvodem byl osud závodu na výrobu televizorů v nedalekých Hranicích na Moravě, který se přesně v té době zavřel a výroba byla přesunuta jinam. „Nic takového se ale nakonec nestalo a výroba pokračuje i po 20 letech od zahájení stavby.“
Do karet bezproblémovému zasídlení hrála tehdejší situace na trhu práce. „Naší výhodou tehdy bylo, že v Moravskoslezském kraji byla vysoká nezaměstnanost, takže si v závodu našli práci zejména lidé z nejbližších obcí. Nejvíc zaměstnanců je z města Havířov. Tím, že se nacházíme na trojmezí Česka, Slovenska a Polska, v závodě dnes pracují i desítky Poláků a Slováků – všichni denně dojíždějí ze svých domovů.“ Podle statistik Hyundai v závodu v roce 2024 pracovalo 94 % Čechů.
Rozhodně přitom neplatí, že by v závodě pracovala jen levná pracovní síla. „Z hlediska náročnosti na vzdělání jsou zde jednotlivé pozice samozřejmě různorodé, ale dodnes platí, že je kladen důraz na kvalifikovanou odbornost včetně vyšších stupňů jazykových znalostí.“ O tom svědčí i odměňování zaměstnanců, kdy na základě nové kolektivní smlouvy bude od 1.1.2026 průměrná mzda na operátorských pozicích závodu Hyundai v Nošovicích přes 60 000 korun.
Ohlédnutí po dvaceti letech
A jak místní vnímají existenci průmyslové zóny dnes, téměř dvacet let od jejího oznámení? „Všeobecně lze konstatovat, že obyvatelé obce to dnes vnímají pozitivně,“ říká starosta jednoznačně. „V celém Frýdecko-Místecku a jeho okolí, kam Nošovice patří, se podstatně zvýšila životní úroveň. Významný podíl na tom má právě příchod Hyundai.“ Jeho slova potvrzují i výsledky průzkumu veřejného mínění mezi místními obyvateli provedeného v loňském roce, podle kterých 9 z 10 lidí nevnímá zpětně investici negativně.
Investice se stala jednou z prvních vlaštovek, které pomohly nastartovat transformaci Moravskoslezského kraje. Podobný efekt může mít projekt Strategického podnikatelského parku pro Chebsko, které dlouhodobě bojuje s odlivem mladých a vzdělaných lidí.
„Nelze asi říct, že by vznik závodu přivedl mladé lidi do regionu. Moravskoslezský kraj je koneckonců jedním z nejlidnatějších regionů, takže na nedostatek mladých úplně netrpíme. Určitě ale pomohl snížit odliv mladé generace do jiných finančně zajímavějších míst v republice či ve světě,“ hodnotí Myšinský.
Zanedbatelný není ani přínos do obecní pokladny. „Zpočátku nebyly přínosy do obecního rozpočtu až tak velké. Jako součást pobídky státu tu probíhala nějaká dočasná osvobození od daní. Nyní je ale situace jiná. Roční přínos podniku do obecní kasy je dnes vyčíslen na částku okolo 45 milionů korun, což je pro naši rozvíjející obec významným přínosem.“
Provázanost automobilky a obce je dnes vidět i na veřejném životě. „Upřímně, nemůžeme si stěžovat. Společnost Hyundai podporuje v rámci svých programů vícero věcí, každopádně nejvíc jde podpora vidět v rámci programu Dobrý soused,“ pochvaluje si starosta. Právě přes tento grantový program automobilka každoročně podpoří desítky projektů místních spolků, škol či obcí v okolí, a přispívá tak k rozvoji komunitního života.
Na závěr jsme se starosty zeptali, co by poradil jiným obcím, kde se plánuje vznik podobného projektu. Zdůrazňuje, že zcela zásadní je důkladná příprava. „Každá obec je trochu jiná. Má trochu jinou lokalitu, skladbu obyvatelstva, demografický vývoj a tak dále. Proto bych byl u obecných rad opatrnější. Jedno doporučení však mám: vždy by se měla nejprve připravit infrastruktura a až pak začít vlastní výstavba, ne naopak.“
A přesně této rady se drží i příprava Strategického podnikatelského parku Cheb. Příběh Nošovic ukazuje, že pokud se velká investice uchopí správně a postaví se moderní výrobní závod, nikoliv jen skladovací prostory, může být pro celý region obrovským přínosem.